Home
Kennis en Economie
Recht en Veiligheid
Europa
Jihad vs McWorld
E-government
   archief december 2005
archief mei 2005
archief april 2005
Nieuwe democratie
Columns
Politici
Overzicht thema`s
Verkiezingen
Tools
Het Belgenrapport
Nieuwsbrief
Colofon
Poldi.Net




Stadsdeel koppelt klachtenloket aan Google Maps
Steven de Jong Gepost:     woensdag, 17 januari 2007, 22:00
Van:     < Steven de Jong >
URL:     < http://www.politiek-digitaal.nl/colofon/redactie >

Waar de rijksoverheid om veiligheidsredenen vooral met argusogen kijkt naar Google Maps, slaat de lokale overheid haar slag. Het Amsterdamse stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer grijpt sinds deze week de populaire dienst aan om haar burgers te informeren over openstaande klachten en de afhandeling daarvan.

Op de online luchtfoto van het stadsdeel zijn alle openstaande meldingen gevisualiseerd met een rood ballonnetje. Met een klik op de melding kan de bewoner zien wat er in zijn buurt gemeld is. Wethouder Tys de Ruijter ziet het als een belangrijke serviceverbetering. “We laten onze bewoners zien welke meldingen en klachten zijn binnengekomen en wat ermee gebeurt.”

Boom omgewaaid
De bewoners van de Dudok de Withof hebben een zwaar bestaan, zo blijkt. Maarliefst twee rode ballonnetjes zweven boven hun straat. De melding van 11 januari 2007 luidt: "Boom omgewaaid voor de deur van mijnheer zijn huis." En de status van de melding: "Toegewezen aan behandelaar." Even verderop blijkt een uitgebrande aanhangwagen te staan, de melding hiervan is "in behandeling".



Sloot vol fietsen
Maar ook elders is er leed in het stadsdeel. Zo heeft een meneer in de Dirk Bonsstraat al weken een berg zand voor zijn deur van onbekende herkomst, en klagen de mensen van de Burgemeester Fockstraat over de vervuiling van hun sloot. Die ligt namelijk vol met winkelwagens, fietsen en stapels straattegels. "Kunt u de sloot eens schoonmaken, en houden?"

Al klikkend klikken
Het meldpunt van de gemeente blijkt echter ook gretig gebruikt te worden door klikspanen. "Ondanks het parkeerverbod buiten de daarvoor aangegeven vakken, staat iedere dag weer een auto verkeerd geparkeerd in dit straatje. Het is erg vervelend dat het net een paar maanden geldende verbod, totaal niet gecontroleerd wordt. Zo lukt het dus nooit", luidt een melding van een anoniem iemand. Een andere melder is weer wat bondiger: "Tegenover de telefooncel ligt een boomstronk, svp opruimen."

Digitaal meldformulier
Op de digitale kaart kunnen bezoekers via een link een nieuwe melding toevoegen. Ze worden dan doorverwezen naar een multiple choice vragenlijst op de gemeentesite. Dat formulier is zeer gedetailleerd, zodat een toelichting van de klacht bijna niet meer nodig is en de klacht zelf voor de gemeente doeltreffend verwerkt kan worden.

In de rubriek 'Milieuhandhaving' kunnen mensen bijvoorbeeld één van de volgende opties aanvinken: (Brom)fietswrakken, Aanhangwagens / caravans, Autowrakken, Bodemverontreiniging, Graffiti, Illegale huisvuilzakken, Illegale reclame, Lpg-tank, Racistische leuzen, Sleutelaars, Vervuild oppervlakte water en Overig. Ook is er een aparte rubriek voor kapot of verdwenen straatmeubilair, met ook hier weer een keur aan opties.

Het digitale formulier was al eerder online. Van de ruim 4.000 meldingen die het stadsdeel in 2006 kreeg, zijn er 1500 via dit formulier binnengekomen. Meldingen worden niet direct op de site geplaatst. "Om misbruik te voorkomen vindt eerst een toetsing plaats. Ook kunnen meldingen buiten het zicht afgehandeld worden indien nodig", aldus het stadsdeel. Het stadsdeel hoopt met haar ‘redactionele beleid’ ook te voorkomen dat dezelfde meldingen meermaals op de kaart verschijnen.

Geuzenveld-Slotermeer is volgens het ambtenarentijdschrift Binnenlands Bestuur de eerste (deel)gemeente die Google Maps op deze manier gebruikt. Veel bedrijven zijn de ambtenaren echter al voorgegaan. Want het merendeel van de internetters gebruikt Google Maps slechts om hun eigen buurt vanuit helikopterview te verkennen, en dan is het handig als ze weten waar de dichtstbijzijnde Chinees of platenwinkel zich bevindt.

Onnodige kap van bomen
Naast service voor burgers, geeft deze toepassing eindelijk ook inzicht in de soort meldingen die gemeenten binnenkrijgen. Zo blijken er ook klachten te komen over ambtenaren die iets te voortvarend te werk zijn gegaan. "Onnodige kap van bomen tijdens een storm op 9 januari, terwijl die bomen er al jaren staan", zo heeft een bewoner van de Burg Hogguerstraat laten weten.